Boli și dăunători la pomii fructiferi - bază de date.

Boli și dăunători la pomii fructiferi
- bază de date -

     Vreau să vă urez, tuturor, numai bine, cu grădini frumoase și sănătoase!
     Eu am avut niște surprize, tare neplăcute, pierzând niște pomi plantați în toamna lui 2012.
     Pentru a avea acces facil la tot ce găsesc despre boli și dăunători, în special la pomi fructiferi, voi face o centralizare a informațiilor precizând sursele lor.
    Sunt convins că, ceea ce va urma, va fi de mare folos și altora, așadar vă rog să participați cu experiențele proprii, făcând descrieri ale problemelor cu care v-ați confruntat sau postând link-uri către resursele de pe internet care mie mi-au scăpat, decocamdată!
    De ce vă rog să participați? Pentru că dacă suntem mai mulți care căutăm (sau avem) informații despre aceeași problemă este imposibil să nu se găsească o rezolvare sau, mai bine zis, cea mai bună soluție.
    Eu visez la un mic grup (comunitate nu îndrăznesc) a celor care investesc muncă și pasiune în grădinile lor, în livezile lor. O mână de oameni pasionați care să se ajute între ei și să se sprijine cu informații utile și concrete. Singur este foarte greu să le cuprinzi pe toate și să le rezolvi în timp util.

     În continuare, ia uitați-vă la „porcușorii” (chiar așa arată) ăștia de păduchi ce îi fac la părul meu. Și, deasupra lor este furnica, „șeful fermei” care îi păzește și îi înmulțește mutându-i pe alți lăstari sănătoși. De ce? Pentru că furnicile se hrănesc cu excrementele păduchilor.
    Deci, primul semn, care arată prezența păduchilor care sug seva din frunze și din lăstarii tineri, este prezența furnicilor pe pomi.
     La început, păduchii pot fi atât de mici încât, nici nu îi observați cu ochiul liber. De aceea, profesorul Gheorghe Stanciu, recomanda, în una din cărțile pe care le-am citit, că printre uneltele necesare pomicultorului este necesară și o lupă. Dacă îmi amintesc bine, lupa trebuie să poată mări de 20x.

Păduchi la păr. După un tratament cu insecticidul „Calypso 480 SC” păduchii au dispărut.
La fel și furnicile pentru că nu mai aveau nicio motivație, „ferma” fiindu-le distrusă.


     Voi activa link-urile de mai jos, la fiecare specie în parte, pe măsură ce voi reuși să scriu articolele. E mult mai bine când le ai pe toate într-un loc. În plus, voi descrie și experiențele proprii.

Măr

boli mar

Boli:

Dăunători:



Păr

monoliza

Boli:

Dăunători:



Gutui

monoliza

Boli:



Cireș și vișin

monoliza

Boli:

Dăunători:



Prun

monoliza

Boli:
Monilioza
Plum box
Polystigma
Taphrina

Dăunători:
Viermele prunelor
Afidul cenușiu
Viespea sâmburilor de prun
Viespea neagră a prunelor
Păianjenul roșu al pomilor


Piersic

monoliza

Boli:
Ciuruirea frunzelor
Făinarea piersicului
Plum box
Monilioza
Taphrina

Dăunători:
Cydia
Afidul cenușiu
Afidul verde
Anarsia



Cais

monoliza

Boli:
Apoplexia
Ciuruirea frunzelor
Plum box
Făinarea
Monilioza

Dăunători:
Acarianul comun
Afidul cenușiu
Afidul verde
Cydia
Gărgărița fructelor
Gărgărița mugurilor
Hyphantria
Sfredelitorul ramurilor

Comentarii

  1. Răspunsuri
    1. Mulțumesc! Știu. :)
      Ce fac eu aici este să îmi adun o bază de date la care să am acces instant fără să mai caut tone de pagini pe internet.
      Sunt convins că le va fi multora de folos.
      Numai bine, Daniel!

      Ștergere
  2. Si la mine la tara am astfel de paduchi la pruni si ciresi. Merge stropit cu solutie pt gandacii de colorado?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La care dintre soluțiile pentru Colorado te referi?
      Eu, având în vedere că pomii sunt mici, plantați în toamnă, deci nici nu se pune problema de fructe, am stropit cu Calypso. I-a făcut praf. Am scris și sub fotografie soluția asta.
      Dacă aș fi aproape de grădină nu aș sta pe gânduri și aș folosi varianta de insecticid bio. E testată de o prietenă la legume, pe păduchi. Funcționează. Ar trebui să dea rezultate și la pomi. Găsești rețeta în meniu la secțiunea „Soluție bio pentru grădină”.
      Mult succes îți doresc!

      Ștergere
    2. Mersi! Da, de calipso am vrut sa intreb dar aveam un lapsus. Nu am vazut ce ai scris sub fotografie, nu mi-a sarit in ochi :)O zi frumoasa.

      Ștergere
  3. Răspunsuri
    1. Cu plăcere! Multă sănătate și satisfacții nenumărate!

      Ștergere
  4. Stimate domn, Nu stiu cum va numiti si nici unde incercati sa faceti livada DAR, mare atentie ca pomii fructiferi pier prematur si din cauza materialului saditor pe care-l plantati, nu numai datorita bolilor si daunatorilor.
    OBLIGATORIU TREBUIE SA ACHIZITIONATI POMI CERTIFICATI VIRUS FREE CU ETICHETA DE CULOARE ALBASTRA. Pepinierele din Romania care produc asa ceva sunt foarte putine! Si nu cumparati pomi cu radacina fasonata si ambalata ci numai cu radacina libera, nuda !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stimate domnule Eduard, mă numesc Cristi Alexe, iar livada este în judeţul Arad. De fapt nu este chiar o livadă pentru că sunt doar 178 de pomi în total pe care i-am plantat în grădina casei. Ce-i drept că grădina casei este destul de mărişoară.
      Referitor la materialul săditor şi la etichete, ştiu. Aveţi dreptate! Aşa este cu eticheta.
      Să ştiţi că, în România, nici măcar culoarea albastră a etichetei nu garantează sănătatea pomilor. Nu vreau să mai dezvolt acest aspect. Mă opresc aici. Este mai bine.
      Mult succes şi multă sănătate vă doresc!

      Ștergere
  5. si insecticidul aktara merge foarte bine la pomi

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, merge foarte bine Actara, doar că omoară tot ce mișcă.
      Păcat de albine! Deci, dacă stropești cu acest insecticid când pomii sunt înfloriți, faci măcel.
      Insecticidul este atât sistemic cât și de contact.
      Am văzut la cineva care a dat pe un corcoduș. După 15 minute muștele, care se așezau pe ramuri și frunze, au început să cadă pe jos și să o ia razna.

      Ștergere
  6. Buna ziua,

    Va rog sa ma ajutati cu un sfat. Am plantat cativa copacei si as vrea sa ii pastrez si tratez natural. La cais am obserbat fire de paianjen pe frunze, iar jos sunt ceva furnici. Ce ma sfatuiti sa fac?
    Va multumesc anticipat pentru raspuns.

    Olga

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna, Olga!

      Inainte de toate vreau sa stii ca si eu insumi am foarte multe de invatat in acest domeniu.
      Am o livada care acum este in anul doi. Din cauza serviciului nu an putut sta tot timpul langa ea. Distanta: 400 km.
      Revenind, pentru a opri insectele care urca pe trunchi sunt benzi cu lipici care se pun ca un inel, pe trunchi. Nu am folosit si nici nu stiu cat de eficiente sunt.
      In al doilea rand este foarte important ca pomii sa fie sapati. Scapi astfel de multe probleme cu daunatorii, iar aerisirea si apa sunt la nivel optim. Plus ca inlaturi concurenta din partea buruienilor pt apa si hrana.
      In caz de forta majora ia in calcul si tratament chimic.
      Trebuie sa fii cu ochii tot pe pomi. Zilnic.
      Mult succes iti doresc si pomi sanatosi!

      Ștergere
  7. Buna ziua..Daca tot am trecut pe saitul tau si am citit cat de cat despre aparitia bolilor la pomi fructiferi asi avea si eu o intrebare.
    Acum 4 ani am sadit vreo 5 pomisori si spre nenorocul meu doar unul a supravetuit.desi ceilati au murit dupa 3 ani . Crescusera marisori ,ramuri noi puternice ,al 3-lea an au avut si roade..ciresi ma refer.
    si anul trecut in vara sau uscat toti..Lumea spune ca ar fi din cauza secetei si aici e intrebarea.(toata vara i-am udat cam la o saptamana)
    Anul asta am luat alti pomi tot 5 dar mar,par,cirec,piersic si un gutui. Si m-am gandit sa nu ii mai sap la radacina sa ii las cateva buruieni si am pus si niste pietricele in jurul tulpinei . M-am gandit sa ii fac un fel de umbrela protectoare pt seceta din vara. Tu ce crezi ar da rezultate?
    Vreau sa cumpar in toamna asta daca totul merge bine vreo 30 pruni pt o mica livada in spatele casei..Va multumesc anticipat si sper sa gasim un remediu si la problema asta.

    RăspundețiȘtergere
  8. Bună!
    Dacă zici că ai avut grijă de ei și totuși s-au uscat după atâta timp, fără a avea mai multe detalii, gândul mă duce la sfredelitorul tulpinilor și a ramurilor.
    Sau, dacă ai exagerat cu udatul, este posibil să se fi asfixiat. Cireșul nu suportă apa în exces și pentru timp îndelungat.
    Multă sănătate, pomi sănătoși și roade bogate!

    RăspundețiȘtergere
  9. Off, tocmai ce am vazut paduchii astia cu tot cu furnici la par( care e mititel, bietul) stau ciopor pe varfuri si deja le-a nenorocit, si disperata am inceput sa caut pe net, din una in alta, v-am gasit, maine ma duc sa cumpar calypso! Anul trecut am avut toate bolile si insectele pamantului, am zis ca de la multa ploaie si caldura, dar cand am vazut acuma la par aceeasi problema, m-a apucat disperarea!E abia luna mai si deja am paduchi verzi pe trandafiri, paduchii aia pe par, frunze patate cu rosu la mar, rugina la clematita si niste pete negre pe frunze pe trandafirul catarator care deja le ingalbeneste, cand bobocii abia se formeaza! Intrebare:Ce pot folosi in amestec cu Calypso sa stropesc tot,sa stopez ce se intampla in gradina? Mentionez ca numai sambata ajung la gradina si ar trebui sa pot face un tratament complet intr-o singura stropire.Multumesc mult pentru raspuns!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îmi pare rău dar nu știu să vă dau un asemenea răspuns.
      În grădină se întâmplă multe. :)
      Important este să fim cât mai aproape de ea, să observăm și să învățăm cât mai mult.

      Ștergere
    2. Multumesc oricum, am multe de citit si invatat aici!Imi puteti spune doar Calypso la ce concentratie l-ati folosit? Am dat deja o tura cum mi-a zis de la magazin(2 fiole a 1,8ml la 10 litri apa) dar parca nu s-au miscat foarte tare.Sau ei raman morti pe creanga?

      Ștergere
    3. Cu plăcere!
      Și eu am multe de citit și de învățat. Sper ca într-o zi să reușesc să mă descurc numai cu tratamente bio. Dar până refacem lanțul informațional cu natura mai durează fiindcă este întrerupt de prea mult timp.
      Având în vedere că modul de preparare recomandat pentru o fiolă de 1,8 ml Calypso este de
      - 6 litri apă pentru măr (semințoase) și
      - 9 litri de apă pentru sâmburoase (prun, cireș),
      eu fiind pe grabă am pus o fiolă la 8 litri de apă fiindu-mi mai ușor cu gradația de pe pompă.
      Și nu am avut probleme.
      Frunzele care erau roase pe alocuri au rămas în acel stadiu. Deci nu au avansat problemele. Dacă nu îi stropeam i-ar fi devorat.
      Când pomii au coroana mare îți permiți să îi mai lași, fiindcă este multă masă verde, dar la mine, având pomii plantați în toamnă, iar ei aveau două-trei smocuri de frunze, ar fi fost crimă.
      Am văzut că au mai rămas și morți, pe creangă.
      O zi bună și mult succes!

      Ștergere
  10. Cine ma ajuta, VA rog CE boala a pomului este galbenul acela CE se intinde pe trunchi ramuri si usuca ramurile.? Cum se poate combate ? E prezent si pe Aluni
    si pe alti pomi nu neaparat fructiferi. Multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cum arata "acel galben"?
      O mica descriere si eventual un link catre o poza ar fi de ajutor.

      Ștergere
  11. Buna ziua. Ceea ce scrieti dumneavoastra aici imi este foarte folositor. Si eu am o gradina cu 20 de pomi fructiferi de 4 ani. Din pacate anul acesta am pierdut un mar, care anul trecut a facut multe mere. Cu siguranta are ceva boala, dar cum eu nu stiu inca cum sa-i tratez corect... Si prunii imi sunt afectati, toate prunele se usuca si cad de pe pom. La meri frunzele se rasucesc si se fac pe frunze pete de culoarea rosie. As cumpara orice pentru ei, dar nu prea stiu ce. Anul acesta i-am stropit cam de 4 ori, de fiecare data am folosit insecticid combinat cu fungicid. Ma cam doare sufletul cand ii vad asa bolnavi. Daca ati putea sa-mi spuneti un insecticid si un fungicid foarte bun. Si niste sfaturi mi-ar fi de folos. Va multumesc, Laura

    RăspundețiȘtergere
  12. Pe unul din pruni circula furnici uriase si frunzele s-au rasucit.Mai sunt si niste larve mari,negre cu portocaliu.Cu ce sa-i dau?

    RăspundețiȘtergere
  13. Vali Brasov: miau placut discutiile,sunt de urmat !

    RăspundețiȘtergere
  14. Sa aveti productie buna in acest an,va doresc ! O zi buna !

    RăspundețiȘtergere
  15. In aceasta luna de Mai ce tratament se mai aplica pomilor fructiferi ?

    RăspundețiȘtergere
  16. Buna ziua. Multumesc ptr informatiile oferite. Am un păr cu problema exact din imaginea site ului. Amstropit cu o sear in urma cu Calypso, dar azi inca sunt pe frunze vii. Sper sa scap de ei

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Chiar dacă vei considera că nu ai nimic de spus, dacă tot ai trecut pe aici, poți scrie măcar două cuvinte de „ziua bună”. :)

Postări populare